021-88531988

sepehrprofile@yahoo.com

 
 
 

انواع پروفیل های فولادی در ساختمان

پروفیل چیست و چه کاربردی دارد ؟
به طور کلی پروفیل به مقاطعی اطلاق می گردد که کاربرد بسیار زیادی در انواع صنایع دارند. از لحاظ لغوی کلمه پروفیل به معنای ثابت بودن مقطع در طولی معین می باشد و این قطعات با توجه به جنس و استحکام کاربرد فراوانی دارد. بخش زیادی از کاربرد این مقاطع در ساختن در و پنجره های آهنی می باشد. در ادامه قصد داریم شما را با انواع دسته بندی این محصول در صنعت آشنا سازیم.

دسته بندی انواع پروفیل
به طور کلی این محصولات به دو دسته صنعتی و ساختمانی تقسیم بندی می شوند. پروفیل های صنعتی به آن دسته از محصولات گفته می شود که در صنایع گوناگون اعم از نظامی و خودروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که عمده کاربرد نوع ساختمانی در ساخت در و پنجره و سقف ساختمان ها می باشد. به جهت کاربرد بیشتر پروفیل های ساختمانی در ادامه به بررسی دسته بندی این محصولات خواهیم پرداخت.
انواع ساختمانی را می توان از لحاظ شکل ظاهری و فرآیند ساخت به دسته های گوناگونی تقسیم بندی کرد. از لحاظ نحوه ساخت سه دسته پروفیل نورد سرد، نورد گرم و مرکب در بازار موجود است. این محصولات به طور معمول در طول های 6، 12 و 14 متر در بازار موجود بوده و با استانداردهای متفاوتی تولید می گردد. معروف ترین استاندارد این محصولات که در ایران نیز رعایت می گردد استاندارد اروپایی DIN می باشد.

کارخانه ذوب آهن اصفهان از جمله کارخانجاتی است که این محصول را با استاندارد اروپایی تولید و روانه بازار می کند. در سایر کشورها از استانداردهای دیگری برای تولید این محصول استفاده می گردد برای مثال در کشور آمریکا این محصول مطابق آیین نامه های AISC و ASTM موجود بوده و مهندسان از این استانداردها برای تولید این محصولات استفاده می نمایند.

دسته بندی پروفیل ها از لحاظ نحوه ساخت
نورد سرد: این محصولات در مراحل ابتدایی تولید شکل دهی می شوند و پس از آن با خم کردن و پرس به مرحله پایانی می رسد و ناودانی تولید می شود. از این پروفیل ها اکثرا در قسمت های سبک ساختمان مانند سقف کاذب، چارچوب در و پنجره و ناودانی ها استفاده می گردد.
نورد گرم: این محصولات از شمش و از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شوند. شکل نهایی این پروفیل ها شبیه قوطی است.

مرکب: این محصول ترکیبی از پروفیل سرد و گرم می باشد که در دو نوع باز و بسته موجود است.